Zet jij die eerste stap?

Zet jij die eerste stap?

Hoe kunnen kinderen op scholen en bso’s meer in aanraking komen met natuur? 

Ik moet zeggen, ik ben een beetje geschrokken. Weet u nog? Ik had een fotowedstrijdje uitgeschreven via de nieuwsbrief en social media met de vraag: Stuur mij je foto van je groene schoolplein en maak kans op een gaaf natuur-doe-boek voor je school. 0 reacties zijn er op deze fotoactie gekomen! Oke, ik ben nog niet zo bedreven in het verspreiden van mijn boodschap via social media. Maar ik denk toch dat er zeker nog wat werk te verzetten is in kinder- en onderwijsland om meer natuurbeleving in de klas/groep te krijgen.

Regelmatig stel ik me de vraag, wie is nou eigenlijk mijn doelgroep? Dat zijn niet de kinderen zelf heb ik me gerealiseerd. Want als die eenmaal met de natuur in aanraking komen op een leuke manier, dan hebben zij het altijd enorm naar hun zin. Nee, mijn doelgroep zijn juist de volwassenen. Degenen die ervoor kunnen zorgen dat de kinderen meer met de natuur in aanraking kunnen komen, die de kinderen mee kunnen nemen naar de natuur en ze het avontuur kunnen laten beleven. Eigenlijk ligt er daarom een taak om de (groot)ouders / leerkrachten / groepsleidsters geïnteresseerd te krijgen in natuur. Maar hoe doe je dat? Hoe interesseer je deze volwassenen die niet automatisch aan ‘natuur’ denken als ze een uitstapje of activiteit met kinderen willen doen, volwassenen die de natuur toch wat ingewikkeld vinden?

 

Mijn ogen moesten ook geopend worden

Mijn eerste herinnering in de natuur was er nou niet bepaald een die ervoor zorgde dat ik graag de natuur in ging: verplicht op zondag mee “wandelen in de duinen”. En dat was LOPEN! Niks rondstruinen, op je knieën met een spiegeltje de paddenstoelen onderzoeken, in bomen klimmen en dat soort leuke dingen. Ja, kastanjes zoeken. Dat deden we. Mijn ogen gingen open 30 jaar later. In Louisiana, VS. Daar, in de tuin van een plantagehuis, was een Ontdektuin. Daar, met onze toen 3 jarige dochter, ging ik SPELEN in de natuur. Daar ging mijn hart open en kwam ik er achter dat daar mijn missie lag: Kinderen laten spelen en beleven in de natuur.

Dat is de kracht om kinderen geïnteresseerd te krijgen in de natuur. BELEVEN en SPELEN zijn de kernwoorden. Op avontuur gaan en zelf laten ontdekken. Maar ook samen de ogen open zetten en de natuur ervaren, daar gaat het om. Het is hartstikke leuk om er op uit te gaan en nieuwe dingen te ontdekken, samen op een zoekkaart op te zoeken hoe dat rare waterdiertje heet en of die paddenstoel nou wel of niet giftig is. Of met de verrekijker de biddende roofvogel te bespioneren en op je rug in het gras te liggen en te kijken welk dier je in de voorbij drijvende wolken ziet.

Wil je graag dat je kinderen meer naar buiten gaan, zet dan zelf de eerste stap naar buiten!

Dus hoe raakt de volwassene geïnteresseerd in de natuur? Hoe kan je degene die de natuur toch wat lastig vindt verder helpen?

Mijn antwoord daarop is om het voor jullie leuker en vooral makkelijker te maken om met je kinderen de natuur in te trekken. Door jullie te informeren over wat je met kinderen in de natuur kunt doen, leuke activiteiten die je zelf kan doen met kinderen, je te informeren over organisaties die activiteiten met kinderen in de natuur verzorgen (ook speciaal voor het onderwijs) en je te informeren hoe je op een gezonde en veilige manier met kinderen in de natuur kan rondstruinen.

Ik zoek regelmatig het internet af naar leuke, uitdagende activiteiten in de natuur en interessante weetjes over de natuur. Maak daar gebruik van, laat je inspireren en neem alle kinderen mee naar buiten!

 

Wedstrijd voor school/Bso

We gaan het nog een keer proberen, maar dan net even ander: Je kan een super leuk Natuur-Doe-Boek winnen door mij te vertellen wat je dit jaar met je klas/groep buiten in de natuur gaat doen. Heb je een gave natuurles bedacht, ga je op natuursafari of heb je een ander natuur-idee voor je klas of groep? Laat het weten en wellicht is dat natuur-doe-boek voor jouw school of Bso. Deze wedstrijd loopt tot 31 oktober 2017.